Konfirmationsarbete i Säter

Idag var det konfirmationsmöte. . Det gick bra och vi ledare fick veta hemligheten som kyrkan planerat åt oss ! GOSH! Vilken lycka. Hoppas, hoppas, hoppas!

I Säter
har vi väldigt, väldigt få konfirmander, vilket är synd. Ungdomarna idag väljer ju oftast konfirmandgrupp efter sina kompisar, och det är ju självklart, jag menar, det behövs knappt diskuteras. Jag har tänkt på att Säters konfirmationsarbete inte märks så mycket! Idag berättade ledarna att de haft en stor och dyr annons i Säterbladet.. Och ärligt talat, jag har inte ens märkt den. Lite pinsamt kanske. Men vi syns aldrig i tidningarna, det står aldrig om vårat arbete, vi blir aldrig uppmärksammande heller. MEN, jag klagar inte heller, det beror troligen och mest på oss som jobbar med det, vi gör inte så mycket för publicitet. Ledarna undrade om vi ungdomar och konfirmanderna hade någon aning om vad vi kan göra för att locka fler konfirmander till vårat arbete?
SNÄLLA NÅGON GE MIG TIPS!

Vi pluggar inte, vi läser inte Bibeln särskilt ofta. Vi diskuterar livet, olika stadier i livet, händelser och sådana tankar mer än vad vi diskuterar Gud. Konfirmationen var något HELT annat än vad jag hade tänkt mig! Lägren vi varit på har ju varit underbara, jag har träffat SÅ många människor, och jag menar... Allt, allt kan hända på konfirmationsläger. Hur många gånger folk än pratar om hur annorlunda konfirmationen var så verkar inte de som har åldern inne för konfirmation FATTA ALLS! Nu låter det så förbannat klyschigt och säga att konfirmationen inte var som man tänkt sig och det är inte så mycket Gud och bla bla bla, det verkar ju inte påverka någon. Man måste prova för att vara där. Dessutom, om man är lite nyfiken på vad vi gör, var inte blyg ! Gå på en träff med någon kompis som konfirmerar sig eller fråga kompisarna om hur det är, men passa på att göra det i början så att ni hinner prova på och kan anmäla er ifall ni skulle vilja börja.
När jag konfirmerade mig så kan jag ju säga att jag hade riktigt.. riktigt annorlunda ledare. Jag kände att, eftersom jag inte riktigt var som dem, så skulle jag kunna bli en bra ledare för konfirmationsgrupper i framtiden, så de skulle slippa dessa. Jag säger inte att de var dåliga ledare, inte alls, de var riktigt duktiga och trevliga, men jag tror inte att så många konfirmander kunde känna igen sig i dem.. Inte alls lika stil och sätt att vara, jag menar; Dagens ungdomar är dagens ungdomar. Vi är som vi är och .. ja jag vet inte hur jag ska utveckla det här. Men det behövdes lite "uppdatering" i ledarskapet i konfirmandarbetet, om man säger så.

OBS: I och med denna text menar jag INGET illa och vill inte på något som helst sätt vara elak mot ledarna om de skulle läsa detta. Ni var skitbra och duktiga och jag lärde mig mycket av er, men som konfirmander kände vi oss inte som att vi var en av er.

S
äter må vara litet, men vi har många, många, många ungdomar. Kommunen måste göra något för oss, och vi något för dem.

Postat av: ronja den 2009-09-26 @ 16:54:53

en ny, rolig kategori har just hamnat på listan i min blogg och första inlägget är uppe!

kika in, och kommentera vad du tycker;)

Postat av: Emma - Foto m.m. den 2009-09-26 @ 16:56:01

Tack :)!

Jaa du inte en aning den hade mamma som ung .)

Postat av: Bloggextra den 2009-09-26 @ 16:56:55

vill du se bloggkändisarnas roliga misslyckanden? hur dåligt kissie gör "fettsugningar" i photoshop? katrin zytomierskas vändande trend? kolla in BLOGGEXTRA! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback