INFLUENSAVACCIN

Många har tackat nej, vägrat eller surat ihop över vaccinet Pandemrix (Tack Marie!). Klart att man får ha en åsikt, och klart att man får välja själv om man vill ta det eller inte. Här skriver jag bara ner svar på frågor och påståenden som uppstått om influensavaccinet.

Kommentarer på detta kommer inte att besvaras - alla får ha en åsikt och det behövs inte diskuteras, detta är bara något jag skrivit ner som jag tyckte var värt att skriva, då många inte vet så mycket om detta.

-Detta vaccin kommer att slå ut ens immunförsvar - Nej, det slår inte ut ditt immunförsvar.

-Vaccinet ger mig influensa - Nej. Vissa får influensasymptom strax efter injicering av vaccinet, men detta har med att göra att det man injicerar är döda influensabakterier, vissa kan känna yrsel, men man blir inte sjuk.

-Mitt barn har fått autism, och det pga influensavaccinet jag har tagitunder tiden jag var gravid! - Nej, det finns inga bevis, rapporterade fall eller undersökningar om att detta ska ha hänt. Det är även osannolikt och inte möjligt att ditt barn ska ha drabbas av detta pga vaccinet.

-Kan vaccinet överföras och ge mitt barn skydd via amning? - Nej. Inga skador kan heller uppstå.

-Om jag tar vaccinet, kan det överföras till mitt ännu ofödda barn? - Ja, vaccinet går genom navelsträngen, på så sätt får ditt barn ett skydd mot influensa.

-Jag vägrar ta vaccinet, det är ju farliga ämnen man injicerar? - Ja, det är farliga ämnen, men det man injicerar är dött, och bara döda ämnen, inget som kan skada kroppen genom injicering och inga av ämnena kan fortplanta sig i kroppen eller överleva och göra skada.

Källa: TV4 - Efter tio []
www.tv4.se/play

Postat av: Marie den 2009-11-28 @ 08:19:02

Lite fel bara.. Tamiflu är en medicin när man fått influensa. Vaccin heter Pandemrix..

M.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback