tell me we´ll see eachother in another life

Jag har bestämt mig för att skriva om en psalm. Eller psalm och psalm, våra konfirmander sjunger den hela tiden vid olika högtider. Iallafall, jag tänker skriva om den för att ge en råare feeling över hur det är idag egentligen,  i vårat, vi ungdomars samhälle.

Här är originaltexten:

Du har aldrig begärt av mig att jag ska skriva kärlekssånger
Du har aldrig begärt av mig att jag ska måla ditt porträtt
Du har aldrig begärt av mig att jag i ångest skuld och ånger
jämt ska veta det som är riktigt och alltid tro det som är rätt

Får jag hålla din hand
Får jag kalla dig vän
Får jag dela ditt ord och din tro?
Får jag komma ibland till din blomstrade äng där ett frö av förlåtelse gror?


Jag har aldrig begärt av dig att du för mig ska gå på vatten
Jag har aldrig begärt av dig att du ska göra det till vin.
Jag har aldrig begärt av dig att du ska tända sol om natten.
Nej, det enda jag har bett om är att få tro att jag är din.

Får jag hålla din hand
Får jag kalla dig vän
Får jag dela ditt ord och din tro?
Får jag komma ibland till din blomstrade äng där ett frö av förlåtelse gror?


Min verision:

Du begär hela tiden av mig att jag ska skriva ditt livs historia
Du begär hela tiden av mig att jag ska måla ditt porträtt
Du begär hela tiden att jag i ångest skuld och ånger,
jämt ska veta vad som är riktigt, och alltid tro det som är rätt.

Kan du släppa min hand
Kan du släppa mig fri
Kan du dela mitt ord och min tro?
Tror du att du kan komma ibland till min blomstrande äng där ett frö av förlåtelse gror?


Jag begär aldrig av dig att du för mig ska gå på vatten
Jag begär aldrig att du ska göra det till vin.
Du har alltid begärt av mig att jag ska tända sol om natten
Men det enda jag kan be om, är att få känna att jag är fri.

Kan du släppa min hand
Kan du släppa mig fri
Kan du dela mitt ord och min tro?
Tror du att du kan komma ibland till min blomstrande äng där ett frö av förlåtelse gror?


Det är här någonstans ni ska börja fundera på vad ni tycker, och sen skriva ner det i en kommentar.

Postat av: Becka den 2008-05-06 @ 19:39:00

Fin psalm.

Postat av: Lollo den 2008-05-06 @ 20:02:39

Det var då mycke sanning.
Älskar den psalmen från början men jag gillar din variant mycke mera.

Postat av: Lollo den 2008-05-06 @ 20:02:56

Det var då mycke sanning.
Älskar den psalmen från början men jag gillar din variant mycke mera.

Postat av: Lollo den 2008-05-06 @ 20:03:08

Det var då mycke sanning.
Älskar den psalmen från början men jag gillar din variant mycke mera.

Postat av: Ella den 2008-05-12 @ 22:52:22

det Jag funderar på är varför Lollo har postat sin kommentar tre gånger. :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback