Utkast: Religion

Religion - Ja, vad är det egentligen? Vad betyder det för dig, och vad betyder det för andra?
Det är ju en såndär evighetsfråga. Evighetsfråga är en sådan fråga som ingen har svar på, och aldrig kommer få.
Möjligen någon vacker dag långt bak, eller fram i tiden, så finns svaret. - Eller? Vad tror du?

Det finns så många olika religioner. Vi har ju dom mest kända, Kristendomen, Buddhismen, Judendomen, Hinduismen och så vidare. Dock så finns det väldigt många religioner som inte vi känner till. Många har sina "egna" religioner, där personen/-er i fråga tror på egna sorts "Gudar", egna histiorier, som kristendomen har bibeln, har dessa religioner sina egna skrifter. Jag minns själv när jag var liten, frågan är hur många egna religioner jag har haft, haha. När jag trodde jag var magisk, och bad till någon sorts gud/gudinna, där jag kunde hämta kraft, och skrev texter som inte fanns eller var förståeliga (då bokstäverna bestod av kurviga streck. Sådana man använder när man inte kan skriva, helt enkelt.). Men nog om mig. Frågan är egentligen, vad tror du på? Jag som är född inom kristendomen, bär ett kors i guld och är konfirmerad, vet ändå inte vad jag tror på. Visst kan en bön eller två rabblas upp ibland, när man känner sig sådär otroligt liten och klen. Men om det är Gud jag ber till, det vet jag inte. Hur gör du?

I bibeln och överallt står det att Jesus/Gud sade: Behandla alla lika
Men.. Varför står det då att man skall be till Gud, den högre makten? Men hurfan, ursäkta språket, ska man kunna behandla alla lika om Gud själv, som uttalat orden om hur man ska behandla folk, påstår att Gud är en högre makt? När det sägs att man ska be till Gud, Gud är en högre makt, Gud är högre än alla andra bla,bla bla, och åter bla. Hur går det ihop? Det är ju som om jag skulle säga: Man får inte slåss! Samtidigt som jag står och pucklar på en annan människa. Hur jävla klyftigt och sammanhängande tycker du att det låter? Det där känner jag att jag vill ha hjälp med. Kan någon som kan mycket om det här ämnet berätta lite om hur det egentligen är , för mig? För hur det där hänger ihop vill jag verkligen veta.

Enligt judisk tro så föds människan god. De säger att gud har skapat livet gott för vi ska kunna njuta och glädjas. Fan, vad härligt det låter då. Tänk på buddhismen, som måste verkligen se efter vad de gör, de buddhister som lever i Ulvshyttan i gamla skolan (ombyggt till tempel) får inte äta om ingen åker dit och ser till att de får mat. Varför? Ni vet, de får möjligen ta ut maten och köra in den i micron, men längre än så kommer de inte. De bara får inte äta maten, om den inte blir serverad till dem. Varför vet jag inte riktigt.  Vet ni? Judendomen säger även att när Messias kommer så tar allt våld och alla krig slut, allt ont försvinner och alla orättvisor ska redas ut, när Jesus kom till jorden så skedde det inte särskilt mycket, därför kan Jesus inte vara Messias. Lite rörigt det där, men jag undrar jag.. Från judendomen till kristendomen, vad gjorde Jesus , egentligen? Nu får ingen ta illa upp eller bli arg, för jag har inte formulerat mig färdigt än.  Jo, vad gjorde Jesus för jorden, för mänskligheten? Ja, hela historien om korsfästelsen och lärjungarna och återuppståndelsen känner vi till, men egentligen, på riktigt alltså., Kan någon snäll vettig människa ge mig en ingående förklaring på vad Jesus verkligen, verkligen gjorde här på jorden?

Har ett papper här som jag fått från skolan, källan är Graffitti, GP:s ungdomsavdelning. Där står det en text om vilken gud ska man tro på? Så längst ner under varje stycke om olika religioner står det namn på olika kändisar som hör till just den religionen. Under hindusimen står: Apu i Simpsons. HAHA. Islam: Zinedine Zidane (JÄVLA CPNAMN!) Buddhismen: Orlando Bloom, Uma Thurman, Judendomen: Jerry Seinfeld, Scarlett Johanson, Ateism: Ingmar Bergman,  Christer Fuglesang (han som flyger runt i rymden borde väl ändå tro på Gud, han hälsar ju nästan på Gud där ju. Om man får skämta lite om det hela.) och så självklart allas kära Robert Aschberg. Men under kristendomen då? Carola Häggkvist. Hur jävla seriöst låter det. Nej, jag skämtar inte! Blir det storm över det jag skriver nu då får det vara så. Carola Häggkvist, av alla stora kändisar, så väljer de att skriva överreligiösa oseriösa plastdockiga Carola. Varför, varför, varför. That really gives us a face. Nu är detta på inga som helst sätt påhopp mot Carola, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Vad händer när man dör? I kristendomen begravs vi i kistor (oftast) eller så kremeras vi, (bränns). I de andra religionerna skrivs det om varför man begravs på det och det sättet, som i Islam, där man begravs med ansiktet vänt mot Mecka. Men, varför begravs då vi "kristendomare" (för att få det att låta lite roligt.) i kistor? Va? Vad har det med att vi kommer till himmelriket, helvetet eller skärselden att göra? Jag fattar inte! Kristendomen kommer/har växt upp ur judendomen, och även i judendomen begravs de döda i kistor, men jag har ännu inte funnit något om varför vi läggs i kistor. Är det någon annan som vet? Isåfall så vädjar jag till allmänheten: Berätta det för mig. 

Vem hade du varit om du inte var i den religionen du var nu? Om du är född i Islam, och plötsligt "byter" till Hindusim, till exempel. Inom Islam där du ber vid de fem bönetiderna, - varje dag, så byter du, där inom Hinduismen själva går till olika tempel och ber, och det finns olika tempel för de olika gudarna, och hinduen som individ väljer själv vilken gud den har som främst. Hur skulle det vara? Vem skulle du bli? Jämför själva, kristna som buddhister, judar eller ateister, go for it ! Berätta gärna för mig hur ni tänkte och vad ni jämförde med.

Ateister tror inte på någon gud. Men ateism är ju ändock någon sorts religion. Finns det dem som inte tror på någon religion alls, dom som inte tillhör någon religion? - Ja, gör det säkert. Vissa gör det frivilligt, som ateister, andra inte. Men ateist och att inte tillhöra någon religion alls kan ju inte vara samma sak, tycker jag iallafall, vi har säkert delade åsikter, men jag tycker inte det.. Ateism har ändå med gudar att göra, eftersom ateister inte tror att det finns någon gud och att det inte är någon gud som skapat världen, så det är ju.. liksom.. En religion i sig, att inte tro på någon gud. Eller, vad tycker ni? Ateism har ju ett namn, ja, - ateism heter ju ateism. "Tillståndet" har ändå ett namn, man tror inte på någon gud, då är man alltså ateist, (ordet ateist låter nästan lite hatiskt tycker jag, ett ganska starkt ord.) Men om man inte riktigt vet vad religion är, och om man inget vet om sin släkt och familj, eller om man inte vill tillhöra någon religion, men man kanske tror på någon gud, som inte så många andra känner till, eller om man ligger någonstans mittemellan två eller flera religioner, vad är man då, och vad hör man till för något då?

Postat av: ella den 2008-06-02 @ 19:41:10

jo jag tkr att det är klart att ateism är en religion, för religion är ju "det man tror på". man kan ju tro på ngt helt annat än en "gud". Sen är det nog många som har sin egen religion eller som inte ser det som mer viktigt än att man bara försöker leva rätt och göra rätt val i livet sen kanske det inte är så viktigt för dem att ha en gud eller dyl. att tro på. Happ, nu ska jag äta! :P

Postat av: becka den 2008-06-02 @ 20:30:26

Bra skrivet. mycket bra skrivet. diggar dig hjärtat <3


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback