Utkast: Livet förändras för varje steg du tar

Bara för att Sverige vinner matchen mot Grekland, och för att den där efterfesten spårar ur, och för att den där vännen begår självmord, och för att du skaffar en partner, så förändras ditt liv. Men det där kanske inte är så bara ibland. Jag, liksom du, vet själv vad det finns för saker som verkligen förändrat våra liv.
Faktiskt, så måste jag erkänna, att jag har svårt för att säga "Det där förändrade mitt liv". Men varför då egentligen? Det är ju trots allt ganska vackra ord, och de betyder mycket. Ja, det ska jag berätta nu. Hoppas det ger dig en tankeställare.

Nu påväg hem från Helen så blev jag lite tankspridd. Jag hade varit hemma hos henne och sett på EM-matchen, Grekland-Sverige, och Sverige vann. 2-0, om ni missat det. När jag väl trampade där på vägen så började jag gråta. Vettefan varför, men jag gjorde det iallafall. Jag tänkte på niorna, och på Klockarskolan och alla andra, och på Rättvik, helt plötsligt. Jag pratar ofta om hur Rättvik förändrade mitt liv, alla vännerna jag fick, alla Kungsörarna jag lärde känna, till exempel. Ja, det gjorde ju det. Förändrade mitt liv.
När vi säger att något/någon/några förändrat våra liv, så nämner vi det som märkvärt förändrat livet. Något som vi vet att vi kommer tänka på långt efteråt, något man minns. Det jag ska säga nu kanske du tycker är fånigt, men det var det här jag tänkte på. Livet förändras för varje steg du tar. Inte bara bildligt, skriftligt, bokstavligen eller drastiskt eller kraftigt, utan, det bara gör det. Förändras liksom. Fotbollsmatchen tog slut och Sverige vann, Sverige är med och får fortsätta spela om den stora vinsten. Det blev dags för mig att börja dra mig hemåt,. Hade jag suttit hemma hade jag inte sett matchen alls. Sverige hade ju ändå vunnit, och spelat vidare, det spelar ju ingen roll om jag ser den hemma eller inte. Hade jag suttit hemma hade jag inte gått hem ifrån Helen, då hade jag inte skrivit det här blogginlägget i huvudet, och inte heller kommit hem och satt mig vid datorn för att skriva ner det. Redan där har mitt liv förändrats. Du hade ju inte kunnat haft någon minsta möjlighet att sitta och läsa det här som du läser nu, om jag suttit hemma, istället för att ha gått och sett fotboll hos Helen. Redan här har även ditt liv förändrats, för att göra det lite knepigare för dig, du hade ju inte läst det här, som jag tidigare nämnde, du hade gjort något annat. Ditt liv har förändrats. Efter det här inlägget kanske du tänker på det en stund. Jaa, jag vill inte tjata mer faktiskt, för jag antar att resten förstår du själv. Minsta lilla förändrar ditt liv.

Bröllop, dop, partnerskap eller husköp, är exempel på större saker som sker i livet. De större förändringarna. Att sluta nian, var för mig en jävligt stor förändring. Ni som känner mig vet allt. Heh. Iallafall. Men varför tänker vi bara på de stora förändringarna? Nog för att de ger mest intryck och behöver mest uppmärksamhet, okej för att det låter logiskt för många, och det gör det för mig med. Men det är så mycket vi glömmer bort att tänka på! Ioförsig, så är det ganska skönt att slippa tänka på vissa saker. Jag tänker på allting hela tiden, på vilken innebörd en viss grej kan ha, och på folks signalement, och massa onödiga tids-/energikrävande saker, vilket är fruktansvärt jobbigt ibland. Samtidigt kan det dock vara ganska spännande ibland. Däremot så önskar jag att jag kunde tänka mer normalt ibland. Jag blir så starkt deprimerad över vissa tankar, som egentligen inte alls har med mig att göra. Men plötsligt är jag inblandad, för att jag tänker djupt över det. Ni kanske inte förstår vad jag menar, men det är fruktansvärt jobbigt att tänka sådär mycket iallafall. Som ni kanske sett själva så blir mina seriösa blogginlägg ganska långa ibland, där ser ni resultatet av lite för mycket tänkande. Drygt att läsa kanske. Men jag måste göra av mig med tankarna någonstans, och ni väljer ju själva om ni vill läsa eller inte. Men nu känner jag att vi glider ifrån ämnet lite. Det här blev ju inget vidare långt inlägg, men jag hoppas ni förstår innebörden av det budskap jag försöker visa.

Tack.

Utkast: När jag skriver Utkast framför huvudrubriken på bloggarna, så betyder det att de inte är riktigt färdiga än, att det kan komma att bli en fortsättning!

Postat av: Becka den 2008-06-11 @ 16:07:32

Du är bra. Vad ska du gå för gymnasie?

Postat av: ella den 2008-06-11 @ 19:02:44

det är sant att allt vi gör påverkar och förändrar ens liv, men olika mycket. Bra inlägg Toveh, och du har rätt om att du tänker för mycket ;), jag är också en tankspridd människa men ibland måste man bara släppa allt och leva. Gå ut, ta ett djupt andetag och verkligen känn att du lever. le, skratta och få perspektiv. Det är ju sköönt att släppa alla virriga tankar ibland och jag tror att det är det du behöver. :) Vi borde ha lite serious talk ibland du och jag, som omväxling från vårat skit-msn-snack xD

Remember; vi lär och och växer hela tiden. <3

Postat av: Lollo den 2008-06-12 @ 22:07:33

Jojo ni två kommer säkert att ha erat serious talk någongång. Det ser jag fram emot att hora om :P

förässten (hehe) bra inlägg. Och ja du borde sluta tänka ibland (eller börja någongång kanske. hehe. Nej det var elakt, Flåt)

Kraaaam

Postat av: ella den 2008-06-15 @ 14:24:14

haha, ja du Lovisa, "hora om" vet jag inte riktigt om du kmr få men men... ;P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback