Plastikoperationer ?

Är det att lyckas när man syns i Café? Är det att lyckas, när man får sitta i tv-intervju för något s.k fjortisprogram om hur man ångrar sig att man opererade brösten, om hur nöjd man är med vissa bilder i vissa tidningar?
Är det att lyckas när folk världen över ser en som ett objekt, ett foto i en tidning, en kropp som folk kan sitta och kåta upp sig till ?

D
et är många tjejer idag som har idoler. Idoler som inte riktigt... är bra idoler. Idoler var midjemått mäter under normalt, med bröst pushade med silikon, läppar plumpade med botox och överkonsumtion av läppglans.
Ofta vill man efterlikna sina idoler, och hur bra är det att efterlikna en sådanhär människa?
Man börjar med att känna sig fet. Man ser i tidningar och på tv hur smala och söta dom här små Barbie-dockorna är, (förlåt för uttrycket, men ärligt talat så börjar vissa av dessa "idoler" likna barbies.) och sedan ser man ner på sig själv. Flickorna kan ha helt normala kroppar, ha en bra vikt med ett bra BMI, men enligt tv och tidningarna, så är de feta. Du vet likaväl som jag att det är såhär många tänker, de ser sig själv som feta när de jämför sig med dessa plastikopererade flickor.
Samtidigt menar jag inte att det är dåligt med plastikoperationer. Natasha Peyre berättade om sig själv och sina bröst på tv-programmet Dolce Vita, och hon sa något i stil med att, hon måde så dåligt över att hon kände sig platt då hennes bröst inte var särskilt "utvecklade", eller som hon sa, att de var små. Hon tjatade och tjatade om att få operera sina bröst, och när hon fyllt 16 började hennes pappa att ge med sig, då han såg att hans dotter mådde så dåligt över hur hon såg ut. Natashas mamma var dock helt emot idén. När Natasha fyllde 17 år gick hennes pappa med på att betala en plastikoperation för hans dotters bröst.
Hade Natasha väntat med operationen, om hon tänkt på det idag när hon är runt 22 år, så vet hon inte säkert om hon hade opererat sina bröst.
Förr användes plastikoperationer mest till att "rätta till" personers kroppar som varit med om te.x olyckor, eller haft någon medfödd sjukdom och så vidare, idag verkar det faktiskt vara så att det främst utförs plastikoperationer för förbättringar på kroppar som redan ser vackra ut , och är normala. Det är ju på ett sätt faktiskt ganska bra att den här möjligheten finns, att finns det folk som mår dåligt, verkligen mår dåligt över hur de ser ut, så finns det hjälp att få, via dessa operationer. Det är även bra på ett annat sätt, att detta finns, då det sker olyckor och finns sjukdomar som kan förändra kroppens utseende drastiskt, där har man då en chans att se "okej" ut igen, via en plastikoperation. Plastikoperationer är alltså ett sorts hjälpmedel. Ett dyrt sådant.
Men allting har negativa sidor. Tänk på bieffekterna och riskerna man tar när man genomgår en plastikoperation. Det är en väldigt smärtsam process, när ärren ska läka och svullnader ska gå ner och så vidare, det är väldigt höga infektionsrisker, och ibland vet man inte hur huden reagerar på dessa operationer. Ibland händer det att operationer eller själva läkningsprocessen går fel, en operation är aldrig förutsägbar ! I dessa fall kan jag säga, att resultatet inte blir vackert. Ärr kan bli infekterade och bli riktigt ordentligt äckliga, och förstöra hela området kring ärret. Man har sett där läppförstoringar gått fel, och läpparna ser ut som om de blivit stuckna av en svärm med getingar, och läpplinjerna blir sneda och man kan få sprickor och så vidare, och så vidare. Kan det gå så illa på grund av ett ynka litet läppingrepp, så kan ni ju gissa hur illa det kan gå, när man genomgår större ingrepp ?
Sen har vi ju det här med flickornas stora idoler. Brösten som blir allt större och större, läpparna som plumpas, alla rynkor som försvinner spårlöst med lite hjälp av några sprutor botox, midjorna och magarna som liksom, försvinner in i tomma intet, - eller inte. De åker ut genom en slang, ner i en tillbringare. Med rent fett i. Fettet som man ska ha kvar, (sålänge man inte lider av fetma eller övervikt, då hjärtat inte mår så bra av för mycket fett.) sugs liksom ut , och bort. Många tränar ju även bort sina magar och midjor och allt "onödigt" (enligt dem) fett. Visst är det bra med träning, men som många gör, svälter sig och tränar stenhårt, är ingen bra kombination. Det finns något som heter äta nyttigt och utföra lagomt mycket med motion, sådana som tränar på elit, hårdtränar ju , men inga särskilt många av dagens "Living Barbiedolls" är elitidrottare, de skaffar oftast en personlig tränare som lär dem hälsosam motion, vilket även vi enskilda individer kan göra. Dock är bröstförstoringar, läppförstoringar, ansiktslyft och annan liknande "fixplastikkirurgi" inget som kan göras med hjälp av bra mat, motion och träning.
Försök iallafall att tycka om er själva, i spegeln, se extra åt det ni är nöjda med på er kropp. Ljug inte för er själva nu, ni vet lika väl som jag att sanningen är, alla ser någonting på sin kropp som de är lite mer nöjda med.

Vad tycker ni om plastikoperationer?

Linnea Öhman - 15 År:
Jag tycker det är otroligt onödigt med plastikoperationer. Liksom vad är det för mening ? Varför kan man inte acceptera hur man ser ut? Jag skulle aldrig göra en sån operation hur ful jag än känner mig. Men jag trycker inte ner någon liksom för att dom gör det. Det är ju deras val liksom men jag tycker att det är onödigt.!

Maria Ahlin - 16 År:

Plastikoperationer , ja eller nej ?

Enligt mig så tycker jag att man ska vara nöjd med sin kropp som den är.

Men jag vet också att många lider av hur de ser ut. De går och mår dåligt varje dag.

I dessa fall tycker jag att plastikoperation kan vara en lösning men jag skulle undvika det så mycket som möjligt och försöka ändra inställningen hos denna person istället.
 
Simon Landberg - 19 År:
Har man en missbildning så ja.. Då tycker jag man ska ha rätt att få det åtgärdat (gratis) resten är ju upp till den enskiljda individen :) jag skulle dock ALDRIG vilja göra nå sånt.. men är den man blev född som.

Oscar Tolnay - 17 År:
Jag menar... Det finns ju inte nåt som är direkt negativt med det egentligen.. Vissa sjukdomar ,t.ex. de som har stora tumörer i ansiktet, (elefantmannen) skulle ju inte överleva om de inte funnits "plastikoperationer" , sen sådana som har blivit gravt brännskadade kan ju också bli räddade av så kallade plastikoperationer... men jag vet inte om de var nå sånt svar du var ute efter...

Thomas Stabforsmo - 17 År:

Det är onaturligt och ser konstigt ut.



En stor mängd av dagens alla Living Barbiedolls - förebilderna till flickorna, dricker vääääääldigt mycket. Ta en kik på Paris Hilton, Nicole Richie (som nu är mamma på heltid. Men ni har sett hur smal hon har blivit?) Carolina Gynning och såååå vidare, alla har vi läst om deras festkvällar. Har vi inte sett det i Aftonbladet, har vi läst det i tjejtidningarna eller sett det på till exempel Entertainment Now på MTV. Hur vackert är det här egentligen, när celebsen ska stappla sig hemåt, vi har alla sett bilderna, vi har sett, hört och läst om händelserna.. Många i vår ålder dricker också, minst lika mycket. (Däremot inte lika dyra drinkar, och vi sprutar inte heller ner varandra med Champagneflaskor för 15.000 var och varannan helg, och tur är väl det.) Jag har hört om vänner som varit med om olyckor och behövt sjukhus, (då om olyckan skett under vissa högtider), så kan det ibland ta en väldigt lång tid för att ens komma in genom sjukhusets dörrar. Många sjukhus och akutmottagningar blir fullproppade med berusade och alkoholförgiftade ungar. Ja, ungar. Många dör en för tidig död på grund av alkoholen också, och man trasar sönder sig själv så mycket när man dricker så sjukt mycket. Vad har fört alkoholen längre ner i åldrarna? Är det föräldrarna? Är det omgivningen? Eller är det idolerna..? 
Det vet inte vi, men man kan gissa sig fram. Många tycker man är cool när man dricker. Precis som sina äldre förebilder. Sina älskade, älskade Barbiedolls.

Vi har hört kändisar stå och predika om hur mycket vi borde älska oss själva, att vi ska acceptera hur vi ser ut, att alla är vackra och så vidare, men vilka kändisar är det som säger det här? Det är till stor del, en alldeles för stor del, dessa människor som genomgått plastikoperationer som bedjar, "Älska er själva."
Varför ska vi älska oss själva om inte ni kunde det utan hjälp av kirurger och skalpeller ? 
Okej för att många möjligen älskar sin kropp mer efter plastikkirurgi (nu pratar vi skönhetsoperationerna i stil med bröstingrepp o.s.v.), men när deras plastik-ansikten berättar för oss att vi ska älska våra kroppar, så är det nästan som att de uppmanar en liksom, "Operera er vackra!" Men visst.
 Vissa vill kanske bara väl .
Nu ska jag inte säga att jag påstår att jag är helt emot detta med plastikkirugi, jag har tänkt mycket på det själv, fixa näsan och möjligen en fettsugning. Ett mindre plastingrepp.  Men inte hade jag tänkt bli någon Barbiedoll för det.
 
För nej aldrig, aldrig ska jag sitta i tv och prata om mina bröst, bröst som då folket älskar, bröst som man kunnat se i alla möjliga sorters tidningar, nej aldrig, ska jag sitta och skryta om, vilken underbar Barbiedoll jag är. Aldrig.

Postat av: Feeliic den 2008-07-30 @ 01:47:44

Jag tror... att jag har växt fast i stolen.

Lååångt inlägg

och jag läste hela :)

Postat av: becka den 2008-07-31 @ 13:13:25

Oj. Va bra skrivet toveh. tyckte om delen "Försök iallafall att tycka om er själva, i spegeln, se extra åt det ni är nöjda med på er kropp. Ljug inte för er själva nu, ni vet lika väl som jag att sanningen är, alla ser någonting på sin kropp som de är lite mer nöjda med. " nej jag tyckte inte om de. Jag älskade de <3

Postat av: Antigon den 2008-08-06 @ 14:20:01

bra skrivet!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback